zondag 19 december 2010

Verlosser


What’s in a name? De geslachtsregisters in de bijbel sla ik meestal maar over. Het is in mijn ogen een saaie opeenvolging van namen. En dan ook nog alleen maar namen van mannen. Daarom vind ik het geslachtsregister van Jezus in Mattheüs 1 zo opvallend. In een cultuur, waarin alleen de mannen telden – en dus ook alleen de mannen geteld werden - vond Mattheüs, geïnspireerd door de Heilige Geest, het nodig om ook vijf vrouwen te noemen. En wat voor vrouwen!!!

Eerst Tamar. Weduwe van twee zonen van Juda. Ze had het recht om ook met de jongste zoon te trouwen, om zodoende kinderen te krijgen. Maar Juda bedenkt allerlei smoesjes om dit tegen te houden, bang als hij is ook zijn laatste zoon kwijt te raken. Tamar neemt dan het heft in eigen handen. Ze doet zich voor als hoer en heeft gemeenschap met haar schoonvader Juda. Ze wordt zwanger van een tweeling. De gewoontes en leefregels van die tijd komen ons vreemd voor, maar niet de geraffineerde manier om toch te krijgen wat je wilt.
Dan wordt Rachab genoemd. Rachab deed zich niet voor als hoer, Rachab wás hoer. Toen het volk Israël voor de poorten van Jericho lag, raakte ze onder de indruk van de macht van hun God. Ze brak met haar oude leven en trouwde met de Israëliet Salmon.
De derde vrouw is Ruth, een buitenlandse. Over haar geschiedenis is een heel Bijbelboek geschreven. Ze was getrouwd met een Israëliet, die met zijn familie was gevlucht naar Moab omdat er hongersnood was in Israël. Nadat de man van Ruth, haar zwager en haar schoonvader gestorven waren, ging haar schoonmoeder terug naar Israël. Ruth ging mee omdat ze niks meer te zoeken had in een land dat afgoden dient. 'Uw volk is mijn volk en uw God is mijn God,' zei ze vol vertrouwen. Dat vertrouwen wordt niet beschaamd. Ze trouwde met Boaz en kreeg zodoende een plaats in het geslachtsregister van Jezus.
Daarna komen we een vrouw tegen zonder naam, verbonden aan een koning. Koning David!
Van deze vrouw wordt gezegd dat ze de vrouw van Uria is. En dat was ze toen David zijn oog op haar liet vallen. Koning David, waarvan ergens in de bijbel wordt gezegd dat hij “de man naar Gods hart” is. Maar dus ook de man die overspel pleegde met Bathseba, want zo heette ze.
Als laatste wordt Maria genoemd. Ongetrouwd zwanger! Wat zal er over haar gepraat zijn. Wat zal ook Jozef haar verloofde een moeilijke tijd gehad hebben, voordat een engel hem opdracht gaf het kind, dat Maria verwachtte, Jezus te noemen.

Jezus, gekomen om zijn volk te bevrijden van de zonden. En wat een troost zit er alleen al in zijn geslachtsregister. Hij kwam voor zondaren, voor hoeren, voor overspeligen en voor buitenlanders, die door Hem ook bij het volk van God mogen horen. Voor de kwetsbare, de verstotene, voor iedereen die het moeilijk heeft.
En deze lijn laat Hij zelf ook zien tijdens zijn leven. Hij ging naar de hoeren en tollenaars omdat – zo zei Hij zelf - gezonde mensen geen dokter nodig hebben, maar zieken wel.
Hij zocht het uitschot van de samenleving op en bracht daar de blijde boodschap van verlossing van zonden door zijn bloed.
En Hij wil dat wij hem nadoen. We hebben een boodschap te vertellen. Zijn boodschap! Ergens las ik: 'God zegt niet tegen zondaars dat ze naar de kerk moeten. Hij zegt wel tegen de kerk dat ze naar zondaars toe moet.'

What’s in a name? In Jezus naam ligt alles besloten waarvoor hij kwam: Verlossen!
Zijn naam zegt het, zijn geslachtsregister laat het zien. Het maakt niet uit wie je bent, waar je vandaan komt of wat je gedaan hebt, Jezus kwam om te verlossen.
Deze week is het Kerst. We vieren dan de geboortedag van Jezus. Laten we deze verjaardag niet vieren zonder de Jarige!

Fijne kerstdagen allemaal!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten