dinsdag 21 september 2010

Top tien


Vandaag begint de herfst. Ik weet van mezelf dat ik het liefst in oktober naar bed zou gaan om in januari weer wakker te worden. Maar een winterslaap lijkt alleen voor sommige dieren weggelegd. Daarom ga ik nu bedenken wat de voordelen van de donker wordende dagen zijn. Hier volgt mijn top tien.

1: Niet meer scheren.
Eindelijk! Ik hoef mijn benen niet meer te scheren. Het wintervachtje mag weer groeien. In de lente zie ik wel weer hoe het eraf moet.

2: Geen muggen meer.
Om de één of andere reden vinden ze mijn bloed altijd lekkerder dan dat van mijn man. En dan dat irritante gezoem! Gelukkig zijn we er weer voor een tijdje van af.

3: Houtkachel aan.
Op een koude dag brandt hij af en toe al, maar de rook slaat soms naar beneden en dan is het wat mistig in de buurt. Ik ben altijd bang dat de buren de brandweer gaan bellen.

4: Kaarsen.
Het wordt 's avonds weer donker genoeg om een kaarsje te branden. Gezellig! Ooit kreeg ik op mijn verjaardag van bijna iedereen een waxinelicht-houder of iets wat met kaarsen te maken had. Mijn man vroeg zich toen vertwijfeld af of er nog wel genoeg zuurstof voor hem overbleef.

5: Vogels in de tuin.
Mijn gevederde vriendjes en vriendinnetjes komen weer eten van de mezen-bolletjes en pinda-netjes die ik voor ze op ga hangen. En ik zit in de kamer voor het raam te genieten.

6: Top 2000
Een kort genoegen, maar wel een hele leuke. Tussen Kerst en Oudjaar. Op Radio 2. Lekker zwijmelen met al die oude nummers!

7: Boerenkool met worst!
Alle stamppotten zijn lekker, maar dit is mijn favoriet! Als ik vroeger op mijn verjaardag mocht kiezen wat we gingen eten dan was het boerenkool met worst!

8: Warme dranken.
Chocolademelk en Glühwein. En dan het liefst als het 10 graden vriest. Zo lekker warm!

9: Zachte speculaasbrok.
Je komt er een paar pondjes van aan maar dat mag de pret niet drukken. Sowieso zijn er drie plaatsten voor lekkere dingen. Zeg dat van mij dat ik een lekkerbek ben? Ach, mijn zwager zei eens: 'Ik kan alles eten zonder af te vallen'! Misschien geldt dat ook wel voor mij :)

10: Kerstkaarten.
De klapper van het jaar! Al die mooie kerstkaarten die ik elk jaar krijg.
Geintje! Iedereen die me kent weet, dat ik niet van kerstkaarten houd. Maar ik kan ook niets meer bedenken. Niet eens een top tien!

De herfst en de winter staan weer voor de deur. Zal ik toch maar die daglichtlamp kopen? Maar als dat helpt, waarom staan er dan zeven te koop bij de kringloopwinkel? Zal ik de nieuwste cd van M.W. Smith, met de veelbelovende titel 'Wonder', kopen om mezelf op te vrolijken? Zal ik voorlopig alleen maar boeken lenen, uit de bibliotheek, die zich afspelen in een warm en zonnig land? Zal ik......

Ik weet wat ik zal doen. Ik begin vast aan de voorjaarsschoonmaak! Met schoonmaakmiddel dat ruikt naar lelietjes der dalen. Ik begin met de keukenkastjes. Als dan het sop om mijn oren vliegt ruikt mijn neus de lente alvast. En als het weer voorjaar is ben ik klaar.
Wie heeft ooit bedacht dat de schoonmaak in het voorjaar moet? Vanaf nu hou ik winterschoonmaak!

Toch nog een top tien. Op de tiende plaats het lelietjes der dalen-sop. Een vleugje voorjaar in herfst en winter. Om mezelf eraan te herinneren dat het vanzelf weer lente wordt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten