dinsdag 14 september 2010

Mar(i)a


Er kunnen dingen in je leven gebeuren die je bitter stemmen.
Vorige week had ik zo'n week. Alles leek mis te gaan. Het werd één grote deegklomp van verdriet, boosheid, teleurstelling en schuld. En probeer daar dan nog maar eens iets positiefs van te bakken. Dat lukte dus niet. Ik werd bitter.
Naomi had met hetzelfde te worstelen. Mara, noemde ze zichzelf. Bitterheid.
'Noem mij ook maar Mara' dacht ik op een gegeven moment.
Maar dat is niet wat ik wil en niet hoe ik ben! Naomi wil ik niet als voorbeeld. Wie dan wel?

Toen dacht ik weer aan de preek die mijn buurman, die voorganger is bij het Leger des Heils, eens gehouden heeft over Maria!
Maria, die veel vragen had en het waarschijnlijk niet allemaal snapte maar toch zei: 'De Heer wil ik dienen, laat er met mij gebeuren wat u hebt gezegd' (Luc. 1:38)
En zo wil ik ook proberen te leven! Ik heb een heleboel vragen en snap het allemaal niet, maar ik wil toch zeggen: Uw plan is goed.
En dan denk ik aan die andere Maria, die zat te luisteren aan de voeten van Jezus.
En de Maria, die 'Rabboeni' zei en daarna moest leren dat ze los moest laten. Die moest leren dat het niet ging zoals zij graag wilde maar zoals het in Gods plan besloten lag.
Ja, ik denk dat ik Maria maar als voorbeeld kies!

Mara of Maria! Eén letter anders, maar tegelijk een wereld van verschil!
De i maakt dat verschil. En dat vind ik dan weer een grappig detail. Het symbool van de oude kerk was immers ICHTUS. Dat betekent: Jezus Christus, Zoon van God, Verlosser!
De i staat dus voor Jezus.
Jezus kan ervoor zorgen dat je van een Mara in een Maria verandert.
Als je het idee hebt dat je bitterheid als een molensteen om je nek hangt, ga dan naar Hem. Hij heeft gezegd: 'Kom naar mij, jullie die vermoeid zijn en onder lasten gebukt gaan. Mijn juk is zacht en mijn last is licht!’
Geef Hem die molensteen en neem in plaats daarvan je juk op. De situatie verandert er niet van, maar samen met Hem is het makkelijker te dragen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten