donderdag 19 augustus 2010

Noodpakket


Heb u ook een noodpakket in huis? De regering is, een aantal jaren geleden al, begonnen met een campagne om iedereen voor te bereiden op een eventuele ramp. Een bedrijf, dat een gat in de markt zag, stelde noodpakketten samen en bood ze te koop via internet De campagne is een fiasco geworden. De meeste mensen in Nederland geloven namelijk niet dat ze ooit een noodpakket nodig zullen hebben. Het bedrijf is failliet gegaan. De noodpakketten staan nutteloos in een loods. Stille getuigen van zorgeloos Nederland.
Nu is men een nieuwe campagne begonnen. Maar of het dit keer beter zal gaan betwijfel ik.
Ik heb het aan diverse mensen gevraagd en inderdaad, ze kijken je dan aan of ze het in Keulen horen donderen! Keulen is nog best een eind weg en dat het ook hier kan donderen, geloven ze niet! 'Welke ramp?' vragen ze dan.
Alle rampen van tegenwoordig gebeuren een heel eind bij ons uit de buurt. En het ziet er niet uit dat dit zal veranderen. De grootste bedreiging voor Nederland lijkt een dijkdoorbraak. Maar dat we ooit Amersfoort aan zee zullen krijgen lijkt niet echt waarschijnlijk.
Op de radio hoorde ik wat je in huis moet hebben voor als het ondenkbare toch gebeurt. Bij mij leeft het ook te weinig dus heb ik niet alles onthouden. En ik heb ook nog niet eens alles in huis. Maar ik ga er wel werk van maken! Deze week nog!
In het kort komt het er op neer dat je moet zorgen voor voldoende water en eten, waxinelichtjes en een zaklamp met reserve-batterijen voor als het licht uitvalt, een eerste hulp doos, een radio op batterijen om de berichtgeving te volgen en een deken tegen de kou,. O ja, en een fluitje, zodat je om hulp kunt fluiten. Er is waarschijnlijk wel een complete lijst te vinden ergens op internet.
Ik moet u bekennen dat ik bij de eerste campagne blikken bonensoep in huis heb gehaald. Dat vond mijn familie toch niet zo'n geslaagd idee. De aanschaf van een fluitje is dan weer niet nodig. Ik denk dat mijn darmen er dan voor zorgen dat ze me zo wel horen en anders wel ruiken. Nu staan er blikken nasi en bami over datum te raken. Het water moet nog worden aangeschaft. Het lijkt zo onnodig om flessen water aan te schaffen als je het lekkerste water van Nederland uit de kraan kunt halen. Deze week zal het gebeuren.
Ooit breekt de laatste dag van deze wereld aan. Aan het noodpakket dat de regering heeft samengesteld heb je dan niks. Maar gelukkig heeft God zelf een noodpakket voor ons samengesteld: Jezus.
Levend Water! Gebroken Brood! Licht van de Wereld! Eerste Hulp voor al onze pijn! Woord dat er was vanaf het begin. Zijn Geest zet ons in vuur en vlam als we dat willen. We hoeven alleen maar onze handen te vouwen om gehoord te worden!
Een noodpakket! Het lijkt zinloos, maar het kan het verschil zijn tussen leven en dood! Dat geldt zeker voor Gods noodpakket. Bent u voorbereid als de sirene gaat of de bazuin klinkt?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten