donderdag 22 juli 2010

Corrigerende slip


(Op verzoek, een van mijn eerste verhalen uit 2007)

In 2006 is mijn dochter getrouwd. En als moeder van de bruid wil je er dan goed uitzien. Het was toen dat ik voor het eerst van een corrigerende slip hoorde. Een verkoopster meende dat dit toch echt bij de outfit hoorde en ik schafte het ding aan.
Na één keer dragen lag die slip vergeten in de kast te wachten tot de volgende bruiloft.
En dat was het jaar erop. Weer een dochter die het huis uit wil vliegen. Als je ze kort achter elkaar krijgt, ben je ze ook kort achter elkaar weer kwijt. Natuurlijk klopt dat niet echt, want je krijgt er alleen maar een zoon bij. Maar het feit blijft dat ze haar eigen leven gaat leiden en dat ze ook nog eens een keer erg ver uit de buurt gaat wonen.
De bruiloft werd een jaar geleden al aangekondigd en in dat jaar werd alles tot in de puntjes geregeld, zodat het een dag zou worden om nooit meer te vergeten!
De dag voor de bruiloft ging mijn dochter met de auto van mijn man, haar laatste spullen verhuizen naar het huis van haar toekomstige man.
Op de A-12 reed een man voor haar met een aanhangwagen achter z’n auto en hij reed maar liefst 120 km. per uur! ‘Dit kan nooit goed gaan’ dacht mijn dochter nog en inderdaad, dat ging goed fout! De aanhanger begon te slingeren en de auto vloog, vlak voor haar, eerst de berm in en toen tegen de vangrail! Mijn dochter had het besef om het stuur om te gooien en maakte een “corrigerende slip”, en stond vervolgens dwars op de snelweg, de auto achter haar kwam 20 cm. voor haar deur tot stilstand!
Mijn dochter kroop aan de andere kant de auto uit en schold van pure zenuwen de man met de aanhangwagen de huid vol. ‘Hoe kun je dat nu doen, met 120 op de snelweg met een aanhangwagen, en morgen ga ik ook nog trouwen!’
‘O, gefeliciteerd alvast’ antwoordde de man nuchter en toen moesten ze allebei vreselijk lachen.
D.V. stond op hun trouwkaart, Deo Volente: zo de Here wil en wij leven! Tja, je kunt van alles plannen, je kunt er een jaar mee bezig zijn geweest en alles tot in de puntjes verzorgd hebben en dan toch is het een wonder dat de dag aanbreekt en dat je het gewoon mee mag maken allemaal. Iedereen gezond, iedereen netjes in de kleren, je dochter het stralende middelpunt van de dag.
En die corrigerende slip gaat weer de kast in tot de volgende bruiloft!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten