zondag 14 november 2010

Bovenstem


Zoveel mensen, zoveel smaken. Neem nou bijvoorbeeld alleen al het zingen in de kerkdienst. De één wil alleen psalmen, de ander gezangen en een derde vindt een opwekkingslied mooier.
Ikzelf houd vooral van variatie en ik voel me gesteund door een tekst uit de Bijbel. In Kolossenzen 3: 16 staat:

' Laat Christus’ woorden in al hun rijkdom in u wonen; onderricht en vermaan elkaar in alle wijsheid, zingt met heel uw hart psalmen en hymnen voor God en liederen die de Geest u vol genade ingeeft.'

Deze tekst zit in mijn achterhoofd als ik bezig ben met de voorbereiding van de 'loco.'
Eén keer in de 8 à 10 weken zijn mijn man en ik aan de beurt om een programma te maken voor de locale radio-omroep. Op zondagmorgen van 9 tot 12 uur. De kerkdienst van onze kerk wordt dan rechtstreeks uitgezonden en ervoor en erna hebben wij ons programma met liederen en gedichten. Meestal, als de dominee meewerkt, aansluitend op het thema van de preek.
Tijdens dat programma is te merken dat ik van variatie houd. Alles komt voorbij. Van psalmen gezongen op hele noten tot psalmen voor nu. Van liederen uit de bundel van Johannes de Heer tot opwekkingsliederen! Alles door elkaar. We zijn dus altijd op zoek naar nieuwe cd's.

Onze laatste aanwinst is er één met hele noten. Van het mannenkoor van mijn zwager. Een andere zwager vind hele noten maar niks! 'Als we psalm 42 zingen ben ik al bij het hert en zijn jullie nog aan het hijgen,' zegt hij dan. Toch vind ik deze cd erg mooi. Want de hele noten worden gezongen met bovenstem. Een nieuwe hype, las ik in de krant.
Het enige dat me tegenstaat aan deze cd is dat er alleen maar psalmen op staan. Waar blijven de gezangen en andere liederen? En het mag van mij best op hele noten!

Zou het kunnen? Een opwekkingslied op hele noten, met bovenstem? Ik ben bang dat beide zwagers gaan hijgen als ze dit lezen. Laten we maar blij zijn met variatie. Laten we vooral blijven zingen. En bedenken dat we niet voor onszelf zingen maar tot eer van God. Hart en stem gericht op Boven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten