maandag 9 januari 2012

Januari


'Als het eerst maar weer eens januari is,' heb ik in december verzucht. December is altijd weer een maand waar ik me doorheen worstel. Er moet zoveel en het moet allemaal ook nog gezellig. En als klapper op de vuurpijl krijg je dan als afsluiting nog het vuurwerk. Verschrikkelijk!

Maar dan is het weer januari. En kom ik erachter dat januari ook niet mijn maand is. Want in januari moet ook zoveel. Je moet allereerst in ieder geval één goed voornemen op kunnen hoesten. Als je rookt is dat niet zo'n probleem, dan hoest je toch al meer dan de gemiddelde Nederlander. Maar ik rook niet, dus daar hoef ik in ieder geval al niet mee te stoppen. Lijnen doe ik ook al jaren niet meer. Omdat er dan maar één ding is waar ik aan denk: Eten! Minder drinken vind ik geen gezellig voornemen, dus dat is ook geen optie. Eigenlijk vind ik goede voornemens sowieso niet gezellig. Daarom heb ik dit jaar maar bedacht dat mijn goede voornemen is om geen goede voornemens te hebben.

In januari moet je vervolgens ook je vakantie bespreken. Of er in ieder geval over nadenken waar je heen wilt. De reclames op de televisie helpen je daar wel een handje bij. Vroegboekkorting, de mogelijkheid tot omboeken en allerlei boek-nu-toch-een-vakantie-pressie komen op het scherm voorbij. En als je dan nog niet weet waar de reis dit jaar heen gaat is er nog een vakantiebeurs om de nodige ideeën op te doen. Nu zijn wij meer van die mensen die in augustus nog bedenken dat we in september wel eens een weekje weg kunnen. Wij breken nu nog niet ons hoofd over de bestemming en blijven voorlopig dus nog lekker thuis. Dacht het wel!

En heb je dan de voornemens en de vakantie gehad, dan ben je er nog niet, dan moet je vervolgens nog op koopjesjacht. Je koopt je rijk in januari dus je bent een dief van je eigen portemonnee als je de uitverkoop links laat liggen. En dat was ik nou net van plan. Ik las in de krant dat er mensen zijn die gaan proberen om een jaar lang geen kleding te kopen. Omdat hun kasten uitpuilen. Nu hebben wij niet zo'n grote kast, dus die puilt al gauw uit, maar toch. Ik vind het een goed plan dus ik denk dat ik maar meedoe. Consuminderen wordt misschien wel mijn woord voor 2012.

Het wordt niet wat tussen mij en januari. We passen niet bij elkaar. Tel daarbij al die wind op die alweer overstuur is gegaan plus het feit dat ik een vreselijke hekel heb aan storm en ik kom zwaar in de min in januari. Van mij mag de eerste maand van het jaar in de uitverkoop. Of stuur haar voor mij part een maand op vakantie.

Zucht! Als het eerst maar weer eens februari is!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten